Нові нормативні документи до 2025/2026 навчального року: огляд добірки для ЗЗСО
Опрацьовуємо вимоги та рекомендації щодо організації освітнього процесу
Новий навчальний рік традиційно розпочинається з опрацювання нормативної бази. Щоб допомогти освітянам швидко зорієнтуватися у змінах і підготуватися до організації освітнього процесу, ми зібрали ключові розпорядчі акти та методичні рекомендації в одному матеріалі. У цьому огляді ви знайдете нові нормативні документи, що регламентують роботу закладів загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році, а також стислий коментар щодо їх практичного застосування.
Тривалість навчального року
Відповідно до Постанови КМУ від 20.08.2025 №1003 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні» 2025/2026 навчальний рік у закладах загальної середньої освіти триватиме з 01.09.2025 до 30.06.2026. Залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці військовим адміністраціям за участю засновників закладів загальної середньої освіти доручено забезпечити організацію початку навчального року.
Підготовка закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону
З метою своєчасного та якісного прийому готовності закладів освіти та проходження осінньо-зимового періоду в умовах воєнного стану та віялових відключень або повного блекауту у листі від 29.05.2025 № 1/11233-25 МОН рекомендувало використовувати інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 22.07.2022 № 1/8462).
Визначення структури навчального тижня та форм організації освітнього процесу
Згідно з листом МОН від 22.08.2025 № 1/17526-25 структуру і тривалість навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними та форми організації освітнього процесу розглядає та затверджує педагогічна рада закладу освіти з урахуванням таких факторів:
• обсяг навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом;
• вікові особливості, фізичний, психічний та інтелектуальний розвиток дітей;
• особливості регіону тощо.
Залежно від безпекової ситуації, можливих віялових відключень, а також з урахуванням погодних умов, МОН рекомендує забезпечити гнучкий підхід до організації освітнього процесу, що передбачає:
• оптимізацію термінів проведення навчального року, зокрема, визначення дат початку та закінчення канікул;
• використання змішаного формату навчання;
• ущільнення навчальних програм тощо
Під час вибору видів і тематики навчальної діяльності слід враховувати важливість психолого-педагогічної підтримки його учасників і зосередитись на застосуванні індивідуального підходу до кожного учня в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.
Перший урок у новому 2025/2026 навчальному році
Відповідно до листа МОН від 22.08.2025 № 1/17526-25 перший урок у новому 2025/2026 навчальному році пропонується присвятити вшануванню пам’яті захисників / захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України. Це сприятиме формуванню в учнів національної свідомості, патріотизму, активної громадянської позиції, прояву уваги та дбайливого ставлення до родин загиблих. Додатки до вищезазначеного листа містять інформаційні матеріали зазначеної тематики.
Загальнонаціональна хвилина мовчання
У листі від 22.08.2025 № 1/17500-25 МОН наголошує на необхідності організованого та гідного проведення щоденної загальнонаціональної хвилини мовчання о 9:00. Міністерство рекомендує поєднувати її з коротким словом учителя чи вихователя, тематичними бесідами, виховними годинами або іншими формами роботи, які допоможуть дітям і молоді глибше зрозуміти ціну свободи та мужність українського народу.
Утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти
Наказом МОН від 22.08.2024 №1182 затверджено Порядок утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти. Цей нормативний акт набуває чинності з 01.09.2025, а його дія поширюється на заклади загальної середньої освіти всіх форм власності і підпорядкування, крім спеціальних ЗЗСО та навчально-реабілітаційних центрів.
У листі від 05.05.2025 №1/9090-25 МОН надало рекомендації закладам освіти щодо утворення спеціальних класів у 2025/2026 навчальному році. Зокрема відомство зазначило, що спеціальні класи створюються для навчання певних категорій учнів із ООП. Зокрема Порядком не передбачено утворення класів для осіб із затримкою розвитку, тож функціонування таких класів припинилось по закінченню 2024/2025 навчального року.
Вимоги до організації різних форм навчання в комунальних ЗЗСО
Наказом МОН від 18.07.2025 № 1020 визнано таким, що втратив чинність Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ МОН від 07.08.2024 № 1112).
Також цим документом внесено зміни до пунктів 3 та 6 розділу II Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти. Згідно зі змінами наповнюваність класів (груп) визначається відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту». Учні, які здобувають загальну середню освіту за іншими (крім дистанційної) формами, при визначенні наповнюваності класів з дистанційною формою здобуття загальної середньої освіти (дистанційних класів) не враховуються.
Особливості забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану
Наказом МОН від 20.08.2025 № 1162 внесено зміни у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Ці зміни спрямовані на забезпечення безперервності освіти для українських дітей, які вимушено перебувають за кордоном або на тимчасово окупованих територіях України, а також на створення механізму визнання результатів навчання, здобутих за межами України.
Здобуття освіти дітьми, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України
Наказом МОН від 07.08.2025 №1119 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України. У цьому документі визначено:
• вимоги до учнів, які можуть навчатися за програмою;
• рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструментарій оцінювання;
• Типові навчальні плани, які містять перелік навчальних предметів / інтегрованих курсів українознавчого компонента, рекомендований розподіл навчального навантаження та додаткові години для проведення індивідуальних консультацій та групових занять.
Постановою КМУ 23.06.2025 № 734 затверджено Порядок визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання, здобутих шляхом формальної та / або неформальної освіти у суб'єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном. Цей документ визначає:
• механізм організації та здійснення процедури визнання результатів навчання громадян України, здобутих за кордоном;
• процедуру подання та розгляд заяв про визнання результатів навчання;
• порядок зарахування результатів формальної освіти без додаткового оцінювання шляхом співвіднесення шкал оцінювання;
• процедуру оцінювання та зарахування результатів неформальної освіти;
• особливості визнання результатів навчання з предметів українознавчого компонента;
• створення міжвідомчої комісії для організації обліку суб'єктів освітньої діяльності за кордоном.
Здобуття освіти дітьми, які проживають або проживали на тимчасово окупованій території України
Наказом МОН від 21.07.2025 №1047 затверджено Типову освітню програму для навчання на рівнях повної загальної середньої освіти осіб, які проживають або проживали на тимчасово окупованій території України. Вона призначена для закладів загальної середньої освіти, у яких створено класи або групи для вивчення навчальних предметів і інтегрованих курсів українознавчого компонента. У цьому документів визначено:
• вимоги до учнів, які можуть навчатися за програмою;
• рекомендовані форми організації освітнього процесу для осіб, які проживають / перебувають на ТОТ та осіб, які проживали / перебували на ТОТ і не мали доступу до української системи освіти;
• інструментарій оцінювання, зокрема вимоги щодо отримання свідоцтва про здобуття освіти українського зразка;
• Типові навчальні плани для класів з навчанням українською мовою та класів з навчанням українською мовою з вивченням мови корінного народу або національної меншини поряд з державною мовою.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів
У листі від 13.08.2025 №1/16828-25 МОН визначило пріоритетні напрями роботи закладу загальної середньої освіти та надало інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у 2025/2026 навчальному році.
Освітня програма та навчальний план для учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання.
Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти III ступеня
Наказом МОН від 20.06.2025 №890 внесено зміни до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти III ступеня, затвердженої наказом МОН від 20.04.2018 № 408, та викладено її в новій редакції. Вона окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти та визначає:
• загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість i можливі взаємозв'язки окремих предметів зокрема ïx інтеграції;
• очікувані результати навчання учнів згідно з вимогами Державного стандарту, пропонований зміст окремих предметів, логічну послідовність ïx вивчення;
• рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
• вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.
Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ. У документі визначено загальні та галузеві критерії оцінювання, правила та процедуру проведення оцінювання й змінено форму документа, який демонструє навчальний поступ учня.
У листі від 14.03.2025 №1/4895-25 Міністерство освіти і науки надало роз’яснення щодо окремих питань оцінювання результатів навчання учнів 5-8 класів відповідно до вимог Держстандарту базової середньої освіти. Зокрема вони стосуються порядку проведення оцінювання, алгоритму виставлення семестрових і річних оцінок, а також особливостей їх фіксації у класному журналі.
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів
Наказом МОН від 03.06.2025 №808 затверджено зміни до деяких нормативних актів міністерства, зокрема до наказу від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах». Його положення поширюються на державні та комунальні заклади загальної середньої освіти, які працюють за очною (денною або вечірньою) формою навчання. Відповідно до внесених змін у новому Порядку:
• оновлено заголовок та змістовні положення наказу;
• встановлено нові параметри для формування груп у класах.
Переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання
Наказами МОН від 15.04.2025 №570 та від 23.04.2025 №614 внесено зміни до Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання. Цей документ визначає норми, що регламентують:
• умови та процедуру переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання;
• дії закладу освіти у випадку відсутності результатів річного оцінювання учнів та/або ДПА;
• підстави для залишення учнів 1 та 2 класу для повторного навчання;
• особливості переведення учнів 3-8 класів, які мають початковий рівень результатів навчання;
• переведення та випуск учнів 9-х, 11-х класів;
• оскарження рішень педагогічної ради закладу щодо переведення на наступний рік навчання, вибуття або випуску із ЗЗСО та коригування результатів річного оцінювання.
Запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми
У жовтні 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми». Згідно з ним у Закони України «Про охорону дитинства» та «Про освіту» додано нові терміни та визначено механізми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дитиною.
Постановою КМУ від 04.06.2025 №658 затверджено Типову програму унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми. Серед її основних завдань – визначення порядку дій закладу освіти у випадках застосування сили чи тиску щодо дітей, формування у працівників відповідального ставлення до цієї проблеми та поширення культури нульової толерантності до будь-яких проявів жорстокого поводження і забезпечення своєчасного інформування уповноважених органів про такі випадки.
Пріоритетні напрями роботи психологічної служби
У листі ДНУ «ІМЗО» від 07.07.2025 №21/08-586 надано аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби в системі освіти України і рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу в 2025/2026 навчальному році.
Пріоритетним завданням психологічної служби залишається збереження і зміцнення психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу, яке має бути реалізовано через такі напрями роботи:
• розвиток психологічної стійкості та емоційної грамотності в умовах війни та тривалого стресу;
• психосоціальна підтримка дітей, які пережили втрату, евакуацію, переміщення або набули іншої форми травматичного досвіду;
• підтримка педагогів у збереженні власного ресурсу, подоланні професійного вигорання, формуванні здорових комунікацій у колективі;
• профілактика деструктивної поведінки, насильства, булінгу, ігрової, інтернет-залежностей тощо;
• створення безпечного, інклюзивного та підтримувального освітнього середовища;
• проведення інформаційно-просвітницьких заходів; підвищення рівня знань учасників освітнього процесу з актуальних
• питань психічного здоров’я та психосоціального благополуччя тощо.
STEM-освіта
У листі ДНУ «ІМЗО» від 18.07.2025 № 21/08-624 надано методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2025/2026 навчальному році. У документі розглянуто такі питання:
• нормативно-правове забезпечення розвитку STEM-освіти;
• організаційна та навчально-методична робота;
• інноваційний розвиток закладів освіти;
• участь здобувачів освіти у STEM-заходах;
• ресурси для професійного розвитку педагогічних працівників.
Сертифікація педагогічних працівників
Постановою КМУ від 14.01.2025 №31 внесено зміни до Положення про сертифікацію педагогічних працівників та затверджено оновлену редакцію цього документа, яка набирає чинності з 01.09.2025. Також цим нормативним актом встановлено, що на період воєнного стану граничну кількість педагогів, які можуть зареєструватися для проходження сертифікації, становить не більше ніж 5000 осіб щороку.
Про організацію 2025/2026
навчального року в закладах
загальної середньої освіти
Шановні колеги!
Інформуємо щодо особливостей організації нового 2025/2026 навчального року, який четвертий рік поспіль буде розпочинатися в умовах повномасштабної війни.
Зазначаємо, що Міністерство освіти і науки України і надалі дотримується політики забезпечення доступності, гнучкості та безперервності освітнього процесу відповідно до чинного законодавства та потреб здобувачів освіти.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2025 № 1003 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні» тривалість 2025/2026 навчального року в закладах загальної середньої освіти встановлено з 01.09.2025 до 30.06.2026.
Для забезпечення успішного старту нового 2025/2026 навчального року обласні, Київська міська військові адміністрації та засновники закладів загальної середньої освіти мають створити відповідні умови та забезпечити організацію освітнього процесу залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.
З метою своєчасного та якісного прийняття в експлуатацію закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2025-2026 рр. в умовах дії воєнного стану та віялових відключень або повного блекаута листом МОН від 29.05.2025 № 1/11233-25 рекомендовано керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської військових адміністрацій під час підготовки закладів освіти до 2025/2026 навчального року використовувати Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 26.07.2022 № 1/8462-22), що розміщено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України.
Зауважуємо, що відповідно до вимог законодавства у сфері загальної середньої освіти педагогічна рада закладу освіти розглядає та затверджує структуру і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.
Перший урок у новому 2025/2026 навчальному році в закладах загальної середньої освіти пропонуємо присвятити вшануванню пам’яті захисників / захисниць України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, що сприятиме формуванню в учнів / учениць національної свідомості, патріотизму, активної громадянської позиції, прояву уваги та дбайливого ставлення до родин загиблих.
При підготовці та проведенні Першого уроку рекомендуємо скористатися інформаційними матеріалами зазначеної тематики, що розроблені Українським інститутом національної пам’яті (додаються).
Зазначаємо, що в умовах сучасних викликів, спричинених воєнним станом в Україні, залежно від безпекової ситуації, можливих віялових відключень, а також з урахуванням погодних умов, особливо корисним може бути гнучкий підхід до організації освітнього процесу, що передбачає оптимізацію термінів проведення навчального року, зокрема, визначення дат початку та закінчення канікул, використання змішаного формату навчання, ущільнення навчальних програм тощо.
Безперечно, якість засвоєння навчального матеріалу, результативність надолуження освітніх втрат, соціалізація, живе спілкування можливі лише за очного формату навчання. Водночас пам’ятаймо, що пріоритетом є безпека.
Міністерство освіти і науки України в межах політики «Школа офлайн» продовжує працювати над комплексними рішеннями щодо створення безпечного середовища в закладах освіти та повернення доступу до очного навчання.
Наголошуємо, що важливим фактором створення безпечного та комфортного освітнього середовища для учасників освітнього процесу та відновлення офлайн-навчання є облаштування укриттів у закладах освіти, на що передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам.
За відсутності можливості запровадження очного формату здобуття освіти через безпекові причини заклад може працювати за дистанційною формою навчання, керуючись Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28.09.2020 за № 941/35224.
З метою впорядкування нормативно-правової бази у сфері загальної середньої освіти та приведення у відповідність до викликів функціонування сфери освіти в умовах воєнного стану, зокрема забезпечення доступу до якісної освіти, Міністерством освіти і науки України було видано наказ від 18.07.2025 № 1020, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.07.2025 за № 1090/44496 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 07.08.2024 № 1112 та внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115». Прийняття цього акта створює підґрунтя для більш гнучкої й ефективної організації дистанційного навчання.
Звертаємо увагу на важливості забезпечення права дітей, які внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації вимушено опинилися за межами України, дітей з неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованих територій на безперервне здобуття освіти; створення умов для українських дітей, які наразі перебувають в інших країнах, для навчання за українською програмою; недопущення втрати їх зв'язку з Україною.
Нагадуємо, що з метою уникнення подвійного навантаження в процесі одночасного здобуття освіти дітьми у школі за кордоном та в українському закладі загальної середньої освіти, наказом МОН від 18.08.2023 № 1014 затверджено Типову освітню програму для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України. Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.08.2025 № 1119 до цієї Типової освітньої програми внесено зміни, якими, зокрема, передбачено збільшення додаткових годин у 9, 10, 11 класах для проведення індивідуальних занять і консультацій на навчальні предмети, з яких проводиться державна підсумкова атестація за рівень базової / профільної середньої освіти (у разі її проведення) та/або національний мультипредметний тест. Зауважуємо, що зазначена освітня програма застосовується для закладів загальної середньої освіти, у яких створені класи (групи) дистанційного навчання для організації вивчення окремих предметів навчального плану українських освітніх програм, які не вивчаються в закордонних школах.
Для того, щоб кожна дитина, незалежно від країни перебування, мала доступ до якісної української освіти, Міністерством освіти і науки України розроблено електронну платформу, що містить інформацію про заклади освіти, у яких уже функціонують дистанційні класи з українознавчим компонентом або запровадження таких класів заплановано з 2025/2026 навчального року.
За допомогою цієї платформи учасники освітнього процесу можуть подати електронну заявку для зарахування на навчання в дистанційний клас з українознавчим компонентом у конкретний заклад загальної середньої освіти за їх вибором. Ознайомитись із матеріалами та/або подати заявку на навчання можна за покликанням https://ukrainian.studies.mon.gov.ua.
Просимо поінформувати місцеві органи управління у сфері освіти, керівників та педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти про функціонування зазначеної електронної платформи.
Повідомляємо, що Кабінетом Міністрів України 23.06.2025 ухвалено постанову № 734 «Про затвердження Порядку визнання на рівнях повної загальної середньої освіти результатів навчання, здобутих шляхом формальної та / або неформальної освіти у суб'єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном» (далі – Порядок). Порядком визначено механізм організації та здійснення процедури визнання результатів навчання громадян України, здобутих за кордоном (крім держави-агресора / окупанта); процедуру подання та розгляд заяв про визнання результатів навчання; порядок зарахування результатів формальної освіти без додаткового оцінювання шляхом співвіднесення шкал оцінювання; процедуру оцінювання та зарахування результатів неформальної освіти; особливості визнання результатів навчання з предметів українознавчого компонента; створення міжвідомчої комісії для організації обліку суб'єктів освітньої діяльності за кордоном. Акцентуємо увагу, що відповідно до Порядку інформація щодо прийому заяв про визнання результатів навчання, надання консультативної допомоги особам, проведення оцінювання результатів навчання та з інших питань організації визнання результатів навчання має бути розміщена та постійно оновлюватися на офіційному вебсайті закладу освіти України.
Крім того інформуємо, що особливості забезпечення безперервності здобуття освіти дітьми в умовах воєнного стану, питання оцінювання і визнання результатів навчання, зарахування до закладу освіти, видачі документів про результати навчання та/або здобуття освіти в умовах воєнного стану представлені у Методичних рекомендаціях щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні, затверджених наказом МОН від 13 червня 2024 № 836 (у редакції наказу МОН від 20.08.2025 № 1162).
Зазначаємо, що вимогами законодавства передбачено, що заклади освіти можуть організовувати здобуття загальної середньої освіти в очній (денній) формі, у тому числі із застосуванням змішаного навчання, та/або дистанційній формі, у тому числі створюючи дистанційні класи, за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем), очною (вечірньою), заочною, мережевою формами.
Також інформуємо, що наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2025 № 808, урегульовано поділ класів на групи під час вивчення окремих предметів (інтегрованих курсів) у державних, комунальних закладах загальної середньої освіти, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти за очною (денною, вечірньою) формою.
Водночас наголошуємо, що при визначенні формату навчання ключовим у діяльності керівників усіх рівнів є питання безпеки.
Під час організації освітнього процесу, як за очною, так і дистанційною або змішаною формами, у разі оголошення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення, необхідно зупинити навчання та пройти до безпечного місця, у якому за можливості продовжити заняття. Наголошуємо, що й під час дистанційного навчання в умовах організації освітнього процесу в синхронному режимі педагогічні працівники повинні зупинити урок та зосередити увагу здобувачів освіти на необхідності переміщення в укриття та перебування там до завершення дії сигналу «Повітряна тривога». У разі можливої загрози дії педагогічних працівників та учнів мають бути спрямовані на мінімізацію ризиків для життя і здоров’я.
Окрім цього, організовуючи освітній процес у 2025/2026 навчальному році, пропонуємо обирати види та тематику навчальної діяльності з урахуванням важливості психолого-педагогічної підтримки його учасників, зосередитися на застосуванні індивідуального підходу до кожного учня / учениці в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.
Додаток: 17 арк.
З повагою
Заступник Міністра Надія Кузьмичова
Нормативно-правова база діяльності гімназії
Тривалість навчального року
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2024 № 841 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні» 2024/2025 навчальний рік в закладах загальної середньої освіти триватиме з 02.09.2024 до 30.06.2025. Залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці військовим адміністраціям за участю засновників закладів загальної середньої освіти доручено забезпечити організацію початку навчального року.
Підготовка закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону
З метою своєчасного та якісного прийому готовності закладів освіти та проходження осінньо-зимового періоду в умовах воєнного стану та віялових відключень або повного блекауту у листі від 05.06.2024 №1/9979-24 МОН рекомендувало використовувати інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 22.07.2022 № 1/8462).
Перший урок у новому 2024/2025 навчальному році
Відповідно до розпорядження КМУ від 21.06.2024 № 570 та листа МОН від 23.08.2024 № 1/15281-24 перший урок у новому 2024/2025 навчальному році пропонується присвятити вшануванню пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України.
Вимоги до організації різних форм навчання в комунальних ЗЗСО
Наказом МОН від 07.08.2024 № 1112 затверджено Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Цим документом визначено умови для організації очної та дистанційної форм навчання в закладах освіти, які повинні бути реалізовані станом на дату початку 2025/2026 навчального року, й підстави для зупинення діяльності ЗЗСО.
Проте у листі МОН від 23.08.2024 № 1/15281-24 наголошено на тому, що у 2024/2025 навчальному році цей наказ має бути запроваджений в регіонах, де дозволяє безпекова ситуація, та у ЗЗСО, в яких створені безпечні умови для учасників освітнього процесу.
Визначення структури навчального тижня та форм організації освітнього процесу
Згідно з листом МОН від 23.08.2024 № 1/15281-24 структуру і тривалість навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними та форми організації освітнього процесу визначає педагогічна рада закладу освіти з урахуванням таких факторів:
- часу, передбаченого освітньою програмою;
- обсягу навчального навантаження, встановленого навчальним планом;
- вікових та індивідуальних особливостей учнів;
- особливості регіону, у якому розташований заклад освіти.
Зарахування, відрахування та переведення учнів
Наказом МОН від 20.05.2024 №714 було затверджено Зміни до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (набув чинності з 01.08.2024). Згідно з ним рух учнів у закладах освіти має здійснюватись виключно з використанням програмно-апаратного комплексу «АІКОМ» або відповідних освітніх інформаційних систем.
Відповідно до частин першої та другої ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше 24 учнів, які здобувають початкову освіту. Ця норма набирає чинності з 01.09.2024 й буде застосовуватись тільки 1-х класів, учні яких розпочнуть навчання у новому 2024/2025 навчальному році.
У листі МОН від 05.06.2024 № 1/9930 надано роз'яснення щодо формування мережі та розподілу освітньої субвенції.
Облік дітей дошкільного та шкільного віку
Постановою КМУ від 05.09.2023 №985 було внесено зміни до Постанови КМУ від 13.09.2017 №684 та затверджено нову редакцію Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів (набув чинності 01.07.2024).
Проте слід звернути увагу на те, що нещодавно МОН запропонувало для громадського обговорення проєкт постанови КМУ щодо внесення змін до цього документа. Зокрема пропонується зменшити терміни опрацювання і передачі інформації про дітей, не охоплених навчанням (до 5 днів) та доповнити термін «діти шкільного віку» (діти шкільного віку - діти віком від семи років (яким на початок навчального року виповнилося сім років) або восьми років (для дітей з особливими освітніми потребами) до 18 років, які повинні здобувати повну загальну середню освіту)
Медичні огляди дітей для зарахування до закладів освіти
Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 25.07.2023 №1351 затверджено Порядок проведення медичного огляду дітей та інших осіб для зарахування їх до закладу освіти, дитячого закладу оздоровлення та відпочинку, який набув чинності з 01.10.2023. Зокрема у наказі визначено правила та процедуру проведення попередніх та медичних оглядів перед вступом до 1-го класу ЗЗСО та ЗДО й викладено нову редакцію форми первинної облікової документації № 086/о «Медична довідка (лікарський консультаційний висновок)» .
Освітня програма та навчальний план для учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання.
Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ
Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 скасовано наказ МОН від 01.04.2022 №289 та затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ. У документі визначено загальні та галузеві критерії оцінювання, правила та процедуру проведення оцінювання й змінено форму документа, який демонструє навчальний поступ учня.
Інклюзивне навчання
У червні 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердив операційний план заходів з її впровадження у 2024 - 2026 роках. Зокрема нею передбачено унормування питання введення посад вихователя ЗЗСО та асистента вихователя ЗЗСО й розробка нормативних актів щодо їх оплати праці, забезпечення наявності інклюзивних та/або спеціальних груп подовженого дня у закладах загальної середньої освіти.
Соціалізація та інтеграція дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах
У листі МОН від 22.07.2024 №1/13007-24 надано методичні рекомендації щодо соціалізації та інтеграції дітей внутрішньо переміщених осіб у громадах. Зокрема зазначено, що метою психосоціальної підтримки дітей з категорії ВПО має бути допомога, що спрямована на подолання проблем розвитку, викликаних пережитим досвідом вимушеного внутрішнього переміщення. У листі детально розглянути такі питання:
- основні напрями роботи;
- етапи психологічного супроводу здобувачів освіти ВПО;
- основні аспекти діяльності практичних психологів;
- стратегії діяльності соціального педагога у закладі освіти.
Надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії)
Наказом МОН України від 14.06.2024 № 855 затверджено Порядок надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії). Він визначає процедуру її проведення та поширюється на педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес у закладах загальної середньої освіти.
Створення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу та оформлення Паспорта безпеки
У листопаді 2023 року набув чинності Порядок раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти, затверджений спільним наказом Міністерства внутрішніх справ та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 № 685/1013. Цим нормативним документом визначено механізм реагування поліції, ДСНС і закладів освіти у разі застосування особою або групою осіб фізичного та/або психологічного насильства (із застосуванням (не застосуванням) різних видів зброї) у закладі освіти та прилеглій до нього території й затверджено форму Паспорта безпеки.
Основні документи:
- Конституція України, Конституція, Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР
- Закон України «Про освіту».
- Закон України «Про повну загальну середньо освіту».
-
Державні стандарти
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 № 87 "Про затвердження державного стандарту початкової освіти"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 26.11.2020 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України"
Державний стандарт базової та повної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392«Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти». (Чинний до 01.09.2026 року)
Новий Державний стандарт базової та повної середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898 “Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти”
(НУШ) Нова Українська школа
Концепція НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 №903-р«Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа».
Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2018 №283«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації освітнього простору Нової української школи».
Про затвердження методичних рекомендацій щодо адаптаційного періоду учнів 1 класу
Наказ МОН України від 20.08.2018 № 924 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів першого класу».
Наказ МОН України № 1146 від 16.09.2020 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів третіх і четвертих класів Нової української школи”
Наказ МОН України № 1096 від 02.09.2020 “Про внесення змін до методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу учнів початкових класів Нової української школи”
Наказ МОН України № 143 від 04.02.2021 “Про доопрацювання методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів третіх і четвертих класів Нової української школи”
Лист Міністерства освіти і науки України “Щодо оцінювання результатів навчання учнів третіх і четвертих класів Нової української школи № 1/9-174 від 30.03.2021